
Hjemmeside design
Smukt hjemmeside design er ikke nødvendigvis det samme som godt design
Det er en udbredt misforståelse og at godt hjemmeside design også skal være smukt. Godt design (og indhold) får dine kunder til at gøre det, du ønsker. Intet andet. Så enkelt er det.
Pointen er ikke at design er nemt. Tværtimod. Kunsten er at få budskab og udtryk til at spille sammen.
Kedeligt hjemmesidedesign der bare virker
Har du en “kedeligt” opsat hjemmeside, men kunderne vælter ind, så skal du ikke ændre noget som helst. Du risikerer at ødelægge det hele!
Google er en virksomhed, der tilbyder et hav af services, men mange kender nok kun den ene: Søgemaskinen.
Ser man på deres forside, indeholder den stort set ikke andet end et søgefelt. Designet på den side er næsten ikke-eksisterende og da de i sin tid kom frem, markerede denne enkelhed et markant nybrud i webdesign (og i søgemaskine-virksomhed):

Teksten i dette indlæg er (i store træk) et uddrag fra vores gratis ebog Lær at lave det bedste indhold, SEO og design. Er du nysgerrig på mere? Hent den gratis ebog lige her…

Enkelt design der virker - og ser godt ud!
Ser man fx på Apples hjemmeside, så udstråler den også enkelhed – men tilsat en god portion elegance. Der er rene linjer og masser af “luft”.
Budskabet og billede står knivskarpt og supplerer hinanden. Det er Apple uofficielle verdensmestre i.
Bemærk at selv køb-knappen er droppen til fordel for et link. Her der der ingen “gadesælger-stil”. Ingen billige tilbud. Bare übercool design der bare udstråler: “Vi ved du gerne vil have den.”
Hjemmeside design er der er grimt - med vilje. Fordi det virker!
Kigger man derimod på Danmarks mest besøgte nyhedssite eb.dk, så er der slet ingen luft. Til gengæld tæt pakket med “larmende” farver, billeder, videoer og store overskrifter.
Hvor Apple.com er et godt eksempel på smukt design. Eb.dk kan på ingen måde kaldes smukt. Men begge klarer sig fremragende.
Men hvorfor?
Fordi de vil opnå forskellige ting og hver især har valgt designs, der understøtter netop dette.
Så har du et nedbrydningsfirma, skal dit design fx hellere signalere effektivitet end skønhed.
Læren er at smukt design ikke er det samme som godt design. Selvom det godt kan være det.
